Friday, July 16, 2010

scaffold project

Inilah yg dinamakan scffold atau dlm bahasa melayu di panggil perancah.Benda ni memang amat-amat diperlukan semasa bekerja di dalam sektor pembinaan.
a)digunakan sebagai jalan masuk atau kelur untuk ketingkat atas sebulum tangga siap.
b) bagi sokongan konkrit binaan.
c) tempat meletak baranga kerja
d) mengikat jaring keselamatan dan pelbagai guna la.
Ada pelbagai jenis perancah kat muka bumi ni. dibuat drp kayu(biasa mat2 indon pkai jika budjet ciput la). buloh(org2 kat negeri china pakai sanakan banyak buloh).besi paling banyak kt dunia ni trmasuk malaysia,paling selamat,kukuh dan boleh digunakan berulang kali.
Perancah ni ada standart/piawaannye tersendiri,kita ikut british standart(BS),dan haruslah diluluskan akan keselamatanya apabila siap dipasang sebelum digunakan.Kalau berlaku runtuhan maka org yg bertanggung jawab haruslah menerima hukuman jika lalai.

Ni projet pertama aku setelah mendapat lesen untuk meluluskan perancah ni.Projek kecik aje,adalah dekat2 shah alam,tp insyaalah nak tambah lagi dan akan digunakan selama 3 bulan.Setiap minggu aku haruslah ke tapak projek bagi membuat pemeriksaan dan penilaian keselamatan perancah ni.Nasib aku baik kerana disini mereka mengunakan perancah yg berkualiti tinggi dan tahan lasak,jenis tubeler mungkin ramai tak tau tp compitent person cm aku faham dan tau .
Terima kasih kepada orang yang membawa dan percaya kpd aku untuk dpt tender ni.aku akan pastikan syarikat korang akan dapat yang terbaik dari aku.semoga tiada yang buruk akan berlaku.
Kepada kengkawan yang ada kelulusan ni...jangan tgu lagi,wat part time dh kompom lebih dr gaji anda sekarang.Tapi makesure it safe to use....

2 comments:

  1. bang rosely, di mana bang rosely dapat lesen untuk meluluskan perancah??

    ReplyDelete
  2. hi ..utk dptkan lesen anda perlu ambil kursus pemasangan n kursus untuk meluluskan perancah tahap 1.Setelah lulus anda perlu daftar dengan JKKP@DOSH.Barulah anda layak untuk melulukan perancah...tapi awas dengan permainan kontraktor..harap faham dan cuba.Tq for ypur question.

    ReplyDelete