Monday, June 21, 2010

hari ini dalam sejarah





Ini lah temerloh pd suatu masa dulu.. kalau ditanya thun brapa aku pun x tau,yg pstinya aku blum lahir lg,sb masa aku lahir aku tgok semua ada kaler...ni tak ada kaler betul la tu kot. makna temerloh ni ialah "TER" - "MERLOH" ,TER iaitu perbuatan yg tidak disengajakan.manakala MERLOH iaitu tidur,jadi maknaya ialah tertidur.nak tau lebih lanjut kena datang dulu kat sini. kalau ikut gmbar ni....dekat dgn kawasan pekan sehari ahad...org luar mkin x tau la.dulu kawasan ni penuh dgn rumah rakit(rumah yg terapung atas air)tapi skang ni dh wat taman, tmpat lepak uda n dara....siap ada jeti lagi.air tu sungai pahang bukan laut ,transport masa tu ala kapal kecik..org tua aku cerita kt aku la.sebab bila raja pahang dtg dr pekan baginda pun naik kapal kecik juga..pakai manual enjin x wujud lagi apa lagi nk pakai gear automatik....pakat tak adala...manual pakai kayuh ngan tangan atau tolak guna galah..korang pikirla betapa seksanya masatu..tapi skang ni nak pi kedai yg sejengkal dr rumah pun nk naik keta....heran aku?kat seberang sungai tu pulak sekarang ni dh buat satu logo besar ' TEMERLOH ' ,kalau kalian ada nmpak la.dulu temerloh ni glamour,kira bndar setelit tmpat org singah dr kuala lumpur atau kuantan...tapi sekarang ni dah merosot sb highway lpt terus ke kuantan tak lalu pekan setelit ni lagi.....jangan pekan ni mati sudahlah.Walau macam mana pun aku sayang sangat kt temerloh ni,al maklumla ni tmpat tumpah darah aku..sayang gila oooiii.skang temerloh ni famous sbgai bandar ikan patin...tp malu nak cakap aku tak makan ikan patin ni...tu adalah sejarah aku sendiri,tak payah nak story kt korang la k.pada mmber maybe dh khatam pasai temerloh,tapi bg member yg blu pernah jejak ke sini..boleh la datang singah...makan2,minum2,jalan2...jgn risau gerenti puas hati...


No comments:

Post a Comment